1.2.
Iagttag og fortæl om menneskers kommunikation i forskellige
sammenhænge - i bussen, på cafeer, på arbejdet og i familien.
Det er overvældende spændende, hvis man ligger
"bevidst" mærk til menneskers kommunikation. Afhængige af, om det er
mere private eller arbejdsmæssige forhold er kommunikation meget forskellig. Communicare" (lat.), at dele med nogen,
at gøre fælles - det er det, hvad vi kan iagttage.
Alt er kommunikation, vi kommuniker hele tiden med os selv -
i vores "indre" og med vores omverden, alle dem, som vi møder.
Om det er faglige diskussioner med kollegaer, hyggesnak med
venner eller konflikter i familien, alle prøver at gøre deres "indre
udtryk" til "ydre udtryk" og dele det med nogen. I situationer,
hvor mange mennesker er på lidt plads(f. x. i bussen), kan man tydeligt se, at
der bliver ofte brugt det "non - verbale" sprog, som mimik og gestik,
så det bliver ikke så nemt for "uvedkommende" medhører, til at afkode
budskabet. Det samme gælder i en mindre form på cafeer o.l., der, hvor mennesker
ikke ville have, at andre lytter med, bliver der brugt non verbale midler.
Et andet fænomen, som jeg lagde mærke til, er en
kommunikationsform med de såkaldte "nye medier". Næsten i alle
ventesituationer, ved busstopskiltet, i cafeen eller i toget bliver der
kommunikeret over mobiltelefonen, "smartfone” gøre det nemt at lige opdater
sin status på en social platform og lige "snakke" lidt med vennerne -
dele det med nogen...
Når man kender konteksten, er det meget nemmere, at
efterføle og forstår sammenhænge og reagere efterfølgende. Især i det
pædagogiske område er det vigtig, fordi "konteksten udgør dybdeniveau,
fordi den tilbyder mening" (Susanne Idun Mørch(2008),
Kommunikationskultur, s.10,l.20)
Risikoen for misforståelser bliver mindre og en bedre
forståelse for den andens livsverden, kan hjælpe til at tolke forskellige
personer og adfærd og tager hensyn på dette. Det er altså udgørende, at man som
pædagog er bevidst over kontekstens mening - fordi den har "stor betydning
for, hvordan man udtrykker sig, og for, hvordan det, man udtrykker, opfattes af
en anden" (Susanne Idun Mørch(2008), Kommunikationskultur, s.11,l.11/12).
Jeg kan altså meget bedre indgår i/på personens/brugerens
behov og forestillinger, hvis jeg kender til konteksten og tager hensyn på
dette.
Bedste hilsner, Randy
Hej Randy
SvarSlet- Fint, at du slutter med, at du meget bedre kan indgå og forstå brugere, hvis du kender konteksten.