fredag den 27. april 2012

1.2. Lyt til konteksten


1.2.

Iagttag og fortæl om menneskers kommunikation i forskellige sammenhænge - i bussen, på cafeer, på arbejdet og i familien.

Det er overvældende spændende, hvis man ligger "bevidst" mærk til menneskers kommunikation. Afhængige af, om det er mere private eller arbejdsmæssige forhold er kommunikation meget forskellig.  Communicare" (lat.), at dele med nogen, at gøre fælles - det er det, hvad vi kan iagttage.

Alt er kommunikation, vi kommuniker hele tiden med os selv - i vores "indre" og med vores omverden, alle dem, som vi møder.

Om det er faglige diskussioner med kollegaer, hyggesnak med venner eller konflikter i familien, alle prøver at gøre deres "indre udtryk" til "ydre udtryk" og dele det med nogen. I situationer, hvor mange mennesker er på lidt plads(f. x. i bussen), kan man tydeligt se, at der bliver ofte brugt det "non - verbale" sprog, som mimik og gestik, så det bliver ikke så nemt for "uvedkommende" medhører, til at afkode budskabet. Det samme gælder i en mindre form på cafeer o.l., der, hvor mennesker ikke ville have, at andre lytter med, bliver der brugt non verbale midler.

Et andet fænomen, som jeg lagde mærke til, er en kommunikationsform med de såkaldte "nye medier". Næsten i alle ventesituationer, ved busstopskiltet, i cafeen eller i toget bliver der kommunikeret over mobiltelefonen, "smartfone” gøre det nemt at lige opdater sin status på en social platform og lige "snakke" lidt med vennerne - dele det med nogen...



Når man kender konteksten, er det meget nemmere, at efterføle og forstår sammenhænge og reagere efterfølgende. Især i det pædagogiske område er det vigtig, fordi "konteksten udgør dybdeniveau, fordi den tilbyder mening" (Susanne Idun Mørch(2008), Kommunikationskultur, s.10,l.20)

Risikoen for misforståelser bliver mindre og en bedre forståelse for den andens livsverden, kan hjælpe til at tolke forskellige personer og adfærd og tager hensyn på dette. Det er altså udgørende, at man som pædagog er bevidst over kontekstens mening - fordi den har "stor betydning for, hvordan man udtrykker sig, og for, hvordan det, man udtrykker, opfattes af en anden" (Susanne Idun Mørch(2008), Kommunikationskultur, s.11,l.11/12).

Jeg kan altså meget bedre indgår i/på personens/brugerens behov og forestillinger, hvis jeg kender til konteksten og tager hensyn på dette.
Bedste hilsner, Randy

1 kommentar:

  1. Hej Randy

    - Fint, at du slutter med, at du meget bedre kan indgå og forstå brugere, hvis du kender konteksten.

    SvarSlet