torsdag den 14. februar 2013

Resume af tekst 1

Emma Gad - "Takt og tone"

 
 
Emma Gad skriver om udviklingen af den travle hverdag, at vi tilbringer kun meget lidt tid i vores eget hjem og vores omgangstone med hinanden, hvad hun er lidt bekymret over. Teksten handler om hvordan omgangsformer i forhold til telfonering burde være - hvad betyder høflighed og anstand i denne sammenhæng og hvordan tiden har ændret sig? Det sjøv  i det er at emma Gad allerede har skrevet teksten i starten af 1900- tallet...
 
Mine fokusområder er:
 
Citat 1: "Sammen med en opfindselse, der breder sig hurtigt i befolkningen, opstår der former for den brug, som først lidt efter lidt vender indpas og derfor trænger stadig at indskærpes."
 
Citat 2:"Lad dem ikke helt beherske af deres telefon, men sæt den ud af virksomhed under et måltid og under vigtig samtale..."
 
Hun snakker om en almindelig, gammel telefon men alligevel kunne hun beskrive vores nutid.
Vi har nok alle oplevet den ene eller anden situation hvor vores modpartner fik et opkald imens vi var i samtale e.l.. Hvor børnene ikke ligger telefonen til side når man egentlig vil spise osv.
Hvorfor er noget aktuelt som ligger 100 år tilbage? Hvad mener i?
Hilsen,
Randy
 
 
 
 
 
 
 
 



4 kommentarer:

  1. Hej Randi!

    Sjovt at det Emma Gaad snakker om er en almindelig gammeldags telefon, og at det faktisk kan kopires direkte over på den dagligdag vi har i dag. Nu er det bare ikke stationære telefoner, men mobiler.
    Hjemme ved mine forældre havde vi ikke mobiltelefonen med ved bordet når vi spiste. Jeg tror, det er vigtigt som familie måske at sætte sådan nogle små regler op, for at få tid til hinanden, og ikke hele tiden være ½ tilstede og ½ fraværende. Jeg mener, det er vigtigt nogen gange, at kunne prioritere sine samtaler og sin tid, sådan at man også har mulighed for nogle gange at være 100% tilstede. !!
    Jeg synes, derfor den regl med ingen mobiltelefoner ved aftensmads bordet, var helt okay!!
    Tine!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tine!
      Ja, det tackler vi også på den samme måde derhjemme - det er mega forstyrrende når telefonen ringer eller nogen er i gang med at skrive sms imens man spiser... Jeg har oplevet det flere gange og jeg kunne bliv tosse over det ;-)Det skal være en hyggeligt kommunikativt situation, hvor familien kan snakke om dagen osv. - vise interesse over for hinanden...
      Hilsen, Randy :)

      Slet
  2. Hej med jer :O)

    Når jeg er ude at handle, sker det jo engang imellem, at dem der står ved kassen bliver ringet op. enkelte tager telefonene og siger "jeg ringer tilbage om 2 min". Andre snakker samtidig med at de betaler - pakker varer og går. Den sidste gruppe ignorer telefonen og gør som ingenting. Jeg tror, at Emma Gads om god opdragelse spiller en stor rolle vedr. telefoni. I kasse/betaling situationen kommer deres opdragelse frem til overfladen. Og ikke kun i denne situation men i mange andre. Det drejder sig om god opdragelse, og der har forældrene et stort ansvar som de skal holde i hævd.

    Hilsen Tina

    SvarSlet
  3. Hej Tina :)
    Jo, det er jeg bestemt enig at det er et spørgsmål om opdragelse! At vise respekt over for sin modpartner - fx kassedamen burde være det mindste man skal kunne forvente af en voksen person;-)
    Hilsen, Randy

    SvarSlet