Modul –
Livshistorie
Aktivtitet 2
& 3
Planlægning/
forberedelse af forløb
Jeg
har valgt anbragte børn mellem 10 – 18 som målgruppe, fordi jeg tror det er
især i dette område en god hjælpemiddel til at finde sin identitet, finde ud af
hvem jeg er og hvor jeg tilhører til. At arbejde med livshistorie kunne være en
god måde, til at afklare nogle svære situationer barnet var/er påvirket af og
dermed give muligheden til at bearbejde – og forarbejde det oplevede. Også den
konkrete situation barnet befinder sig i kan spejles igennem den arbejdsform og
dermed skabes en følelse af tryghed og tilhørighed, som ofte ellers mangler.
I
forberedelse skal jeg/ pædagogen være bevidst over evt. traumer barnet kan
have, der er sikkert sket en masse, før den kom i institutionen. Der skal
indhentes informationer, så pædagogen kan reagere og opfange barnet i belastede
situationer og hjælpe med at få en bedre forståelse af det eget liv. Selvfølgelig
skal der psykologhjælp til, hvis der er for dybe problemer og en tæt sammenarbejde
mellem de enkelte fagfolk er ønskeværdigt.
Jeg
tor det er en god mulighed hvis pædagogen bruger sig af metoden narrativ
interview – altid huske, at barnet/ fortælleren styrer sammentalen og historien
- den er deres fortælling.
Og der er det heller ikke slemt, hvis tingene ikke hænger helt sammen og der er måske nogle ting som ikke passer. Måske er det i barnets erindring sådan – så skal vi ikke korrigere det med det samme – det har jo betydning for barne/brugeren.
Og der er det heller ikke slemt, hvis tingene ikke hænger helt sammen og der er måske nogle ting som ikke passer. Måske er det i barnets erindring sådan – så skal vi ikke korrigere det med det samme – det har jo betydning for barne/brugeren.
For
at kunne forstår og huske enkelte sammenhænge synes jeg er det altid en god ide
til at besøge nogle vigtige steder sammen med barnet – lige efter alderen og
”psykisk tilstand” – tror jeg kan det være en stor hjælp til at sætte enkelte
sammenhænge sammen.
Lige
efter, hvad der skal fortælles i historien, synes jeg er det altid godt, hvis
man kan benytte sig af billeder – og tilsætter dem sammen med lyde, musik eller
stemmeoptagelser.
I denne her forløb tager vi billeder af de steder vi besøger sammen, reflekterer over dem(eller barnet / unge gør). Måske er der en bestemt sang eller melodi som har betydning for dem, så kan man brug denne. Der kan være nogle tegninger som man kan scanne ind – der findes ingen begrænsninger.
I denne her forløb tager vi billeder af de steder vi besøger sammen, reflekterer over dem(eller barnet / unge gør). Måske er der en bestemt sang eller melodi som har betydning for dem, så kan man brug denne. Der kan være nogle tegninger som man kan scanne ind – der findes ingen begrænsninger.
Det
vigtigste er dog, at pædagogen er bevidst over sit ansvar og over den mulighed
som ligger i denne form af pædagogisk arbejde.
Hvis jeg skulle arbejde med emnet i hensyn til dkk prøven, kunne PF være lignende:" Hvad kan pædagogen gør for at hjælpe anbragte børn i deres identitesfindelse med hjælp af livshistorie som pæd. redskab?"
Adresser/links:
Her
er nogle sider, som beskæftiger sig med emnet. Det sidste link synes jeg er
meget interessant, fordi det er en side, hvor mennesker kan skrive e.l. deres
livshistorie.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar