fredag den 17. februar 2012


Tekst 2 –

”At skabe antropologisk viden om børn”

Teksten behandler forskellige metoder i børneforskningen og henviser på deres eventuelle ”farer” i fortolkningen af observationen, når man er i ”feltarbejde”, som er en grundsten i antropologisk forskning og den senere ”analyse”.

At forstår forbindelsen mellem barnet og dets kontekst, at beskrive på, hvordan mennesker skaber indsigt under bestemte sociale betingelser og at få blik for aktive samspil omkring af etablering af positioner, er en væsentlig bidrag af antropologien til børneforskningen.

Centralt er forholdet mellem individers opfattelser, handlinger, muligheder og mere udbredte forestillinger, kategorier og praktikker(Citat, S.12, nederst).

Vi skal bestræbe os til at forstå ”kompleksiteten bag menneskes handlinger”, undre sig over de forhold man konfronteres med – få andre metodiske indfaldsvinkler. Det er vigtig at holde balancen mellem nærhed/deltagelse og distance(deltagerobversation, feltarbejde- etnografiske metode) og at man ”forstår før man vurderer”.

Vi skal være klar over, at ens egne menneskelige forudsætninger og værdier bliver udfordret – vi skal være bevidst over vores handlinger osv., før vi konstruerer vores iiagtalelser og data.

Bevidsthed er alt i livet…

Vi skal se og forstår konteksten og dets betydninger og bevare en stadig åbenhed over for forskellige fortolkningsmuligheder. Vi kan se feltarbejde som ”refleksiv tilstand” og skal være opmærksom på, at indfaldsvinklen har betydning for bedømmelsen af relevans og dermed for de sammenhænge.

”Det er vigtig at gennemtænke, selvom det ikke altid er lige nemt bagefter, at afgøre, hvilke forskelle der har gjort en forskel”(Citat, Side7)

”Den antropologiske forskning retter sig således mod børns viden og handlinger, ikke mod repræsentation af deres perspektiver, for vi kommer aldrig så tæt på, at vi kan sige, vi deler deres erfaringer, eller ved, hvordan de tænker.”(Citat, Side 10)

Randy :-)

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar